Kontrola trzeźwości i obecności środków działających podobnie do alkoholu – założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw

W najbliższym cyklu wpisów przyjrzymy się założeniom do projektu ustawy o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw, który 1 grudnia br. został uchwalony przez Sejm, a następnie 2 grudnia br. ustawę przekazano Prezydentowi i Marszałkowi Senatu.

Co prawda, nadal istnieje możliwość zmiany projektowanych zapisów, niemniej jednak nakreśla się główne założenia projektu, z którymi zachęcamy się zapoznać.

W dzisiejszym wpisie pod lupę bierzemy założenia dotyczące kontroli trzeźwości i kontroli na obecność środków działających podobnie do alkoholu.

Najważniejsze założenia

  1. Możliwość wprowadzenia kontroli trzeźwości przez pracodawcę, jeżeli jest w stanie wykazać, iż jest to niezbędne do zapewnienia ochrony życia i zdrowia pracowników lub innych osób lub ochrony mienia.
  2. Kontrola trzeźwości obejmuje:
    – badanie przy użyciu metod niewymagających badania laboratoryjnego za pomocą urządzenia posiadającego ważny dokument potwierdzający jego kalibrację lub wzorcowanie.
  3. Pracodawca, z zastrzeżeniem lit. d) poniżej, będzie uprawniony do przetwarzania informacji o:
    – dacie,
    – godzinie i minucie badania,
    – wyniku badania wskazującym na stan po użyciu alkoholu albo stan nietrzeźwości
    wyłącznie w przypadku, gdy jest to niezbędne do zapewnienia ochrony życia i zdrowia pracowników lub innych osób lub ochrony mienia  i będzie mógł przechowywać te informacje w aktach osobowych pracownika przez okres nieprzekraczający roku od dnia ich zebrania.
  4. Jeśli pracodawca wobec pracownika zastosował karę: upomnienia, nagany lub karę pieniężną może on przechowywać informacje wskazane w lit. c) w aktach osobowych pracownika:
    – do czasu uznania kary za niebyłą zgodnie z art. 113 KP (po roku nienagannej pracy),
    – jeśli informacje stanowią dowód w postępowaniu – do czasu prawomocnego jego zakończenia.
  5. Obowiązek ustalenia w układzie zbiorowym pracy lub w regulaminie pracy albo w obwieszczeniu (jeżeli pracodawca nie jest objęty układem zbiorowym pracy lub nie jest obowiązany do ustalenia regulaminu pracy) kwestii takich jak:
    – wprowadzenie kontroli trzeźwości,
    – grupę lub grupy pracowników objętych kontrolą trzeźwości,
    – sposób przeprowadzania kontroli trzeźwości,
    – rodzaj urządzenia wykorzystywanego do kontroli,
    – czas i częstotliwość jej przeprowadzania
    O powyższym należy poinformować:
    pracowników co najmniej na 2 tygodnie przed jej wprowadzeniem – w sposób przyjęty u pracodawcy, a
    każdego nowozatrudnionego pracownika – przed rozpoczęciem świadczenia przez niego pracy u danego pracodawcy.
  6. Na żądanie pracownika, bądź pracodawcy badanie stanu trzeźwości pracownika przeprowadza uprawniony organ powołany do ochrony porządku publicznego.
  7. Organ przeprowadzający badanie, przekazuje pracodawcy i pracownikowi niedopuszczonemu do pracy informację w formie pisemnej, obejmującą:
    – imię i nazwisko osoby badanej oraz
    – jej numer PESEL, a w przypadku jego braku – serię i numer dokumentu potwierdzającego tożsamość,
    – datę, godzinę oraz minutę przeprowadzonego badania,
    – wynik badania.
    W przypadku przeprowadzenia kilku pomiarów organ przeprowadzający badanie przekazuje informację o czasie przeprowadzenia pomiarów i wyniku każdego z nich.
  8. W zakresie pisemnej informacji, o której mowa w lit. g) obowiązują analogiczne zasady przechowywania, jak w powyższych punktach.
  9. Analogiczne zasady, o których mowa w lit. a)-h) obowiązują w przypadku wprowadzenia przez pracodawcę badania na obecność w ich organizmach środków działających podobnie do alkoholu.
  10. Do w.w. zmian zostanie wydane rozporządzenie wykonawcze.

W kolejnym wpisie przyjrzymy się głównym założeniom dotyczących pracy zdalnej.

Serdecznie zapraszamy do śledzenia naszych aktualności.